Projecte Escola Solidària

MEMÒRIA DEL PLA PILOT DEL PROJECTE

ESCOLA SOLIDÀRIA

 

El Pla Pilot Escola Solidària es va posar en marxa el curs 21-22 amb la participació de dues escoles i el curs següent van participar-hi set escoles noves. L’avaluació ha estat altament positiva per part de tots els participants i per al nou curs totes les escoles volen seguir i hi haurà la incorporació de cinc centres escolars més.

 

És en aquest punt que, un cop analitzats i avaluats els resultats, s’ha decidit entrar de ple en el desplegament de l’Escola Solidària, perquè s’ha de convertir en un element transformador dels mateixos centres escolars, per donar coherència a les accions aïllades que s’estan desplegant i aconseguir una unitat d’actuació que enforteixi l’esperit altruista i innat que forma part de tots els nens i nenes. En aquest sentit, s’ha redactat un Document Marc, perquè és el moment de desplegar tots els esforços perquè l’Escola Solidària sigui realitat a Osona i model per a la resta del país.

 

El motiu de la sol·licitud és per convertir el Pla Pilot Escola Solidària, el qual es va desenvolupar en dos cursos 21-22 i 22-23, en el Projecte Escola Solidària. Per poder-ho fer ens cal programar l’activitat pensant en una continuïtat de cara els tres anys vinents i, en aquest sentit, és imprescindible comptar amb una direcció professional del Projecte. Per dissenyar i acompanyar les accions de voluntariat que es portaran a terme les escoles, ens cal una persona que, en horari escolar, pugui fer les visites, acompanyaments i treballs necessaris per a un correcte desenvolupament. En el pressupost la partida més important que és ‘recursos humans’, la qual fa referència a la remuneració de la Directora del projecte. La resta de persones que fan possible el Projecte són voluntaris de la Coordinadora del Voluntariat d’Osona, de la UVic-UCC i dels mateixos centres escolars.

 

Analitzats i avaluats els resultats del Pla Pilot, es va acordar entrar de ple en el desplegament de l’Escola Solidària, perquè s’ha de convertir en un element transformador dels mateixos centres escolars, per donar coherència a les accions aïllades que s’estan desplegant i aconseguir una unitat d’actuació que enforteixi l’esperit altruista i innat que forma part de tots els nens i nenes. En aquest sentit, s’ha redactat un Document Marc, perquè és el moment de desplegar tots els esforços perquè l’Escola Solidària sigui realitat a Osona i model per a la resta del país.

 

PROJECTE ESCOLA SOLIDÀRIA

 

El voluntariat i la solidaritat a l’escola com acció transversal i transformadora

 

L’Escola Solidària promou l’educació en valors socials i cívics entorn la solidaritat, a partir de projectes de voluntariat. Fomenta actituds de servei i de compromís ciutadà entre els infants i joves.

 

Objectius:

 

  • Impulsar accions de voluntariat a les escoles d’educació primària i secundària d’Osona,
  • Solidaritat i Voluntariat com a segell d’escola
  • Apropar les entitats als més joves, transformar la seva complicitat amb la societat i afavorir la renovació de projectes i voluntariat.

 

Parts implicades en el projecte

 

  • Escoles i Instituts: Alumnes, famílies i personal docent
  • Entitats del tercer sector i ambientals.
  • Coordinadora de Voluntariat d’Osona (COV): Lidera el projecte
  • UVIC : Lidera juntament amb la COV l’assessorament i avaluació del projecte.
  • Suport de l’Administració.

 

Escoles i instituts

 

  • Revisar les assignatures de caràcter social i trenar una línia d’ensenyament transversal sobre civisme, APS i solidaritat i de col·laboració amb les entitats.
  • Aconseguir que el segell ‘Escola Solidària’ estigui reflectit dins el Projecte Educatiu de Centre (PEC).
  • Pràctiques i formacions que incloguin activitats concretes amb entitats
  • Activitats conjuntes amb altres escoles, elaboració de material didàctic i visites a espais COV.

 

Coordinadora del Voluntariat d’Osona (COV)

 

  • Proporcionar informació a les escoles i ajudar en la confecció de documentació i material didàctic.
  • Organitzar les activitats de voluntariat a través de les entitats que conformen la COV i avaluar els resultats.
  • Fomentar el Voluntariat Familiar (els projectes van més enllà dels centres escolars).
  • Documentar les activitats dels alumnes.
  • Fer de nexe entre les escoles i les entitats de la COV, en els projectes que presentin les escoles.
  • Fer visible el projecte Escola Solidària a través d’accions com el Congrés del Voluntariat d’Osona, que s’organitza cada dos anys.

 

La UVic – Universitat Central de Catalunya

 

El professorat de la UVic i els membres de la COV formen un equip d’assessorament i avaluació que treballa amb els docents i les entitats que conformen la Coordinadora del Voluntariat d’Osona.

Proporciona informació i ajuda en la confecció de documentació i material didàctic.

 

Avaluar els resultats i documentar les activitats.

 

Desplegament del Projecte i actuacions:

 

El Pla Pilot es va posar en marxa el curs 21-22 amb la participació de dues escoles i el curs següent van participar-hi set escoles noves. L’avaluació ha estat altament positiva per part de tots els participants i per al nou curs totes les escoles volen seguir i hi haurà la incorporació de cinc centres escolars més. És en aquest punt que, un cop analitzats i avaluats els resultats, s’ha decidit entrar de ple en el desplegament de l’Escola Solidària com un Projecte viable i necessari per a una futura societat més justa, equitativa i altruista, amb la voluntat de transformar i millorar les persones i el seu entorn. Per aconseguir-ho disposem dels millors elements, els centres escolars, les entitats socials i la universitat.

 

En aquests dos primers cursos, el desplegament s’ha fet a partir d’una sola aula de l’escola participant, però ara cal posar en marxa el desplegament integral en els centres escolars. En aquest sentit, s’ha redactat un ‘Document Marc’ on es detallen tots els passos a seguir. L’èxit del treball a determinades aules ens porta a iniciar el desplegament total als centres.

 

L’Escola Solidària s’ha de convertir en un element transformador dels mateixos centres escolars, per donar coherència a les diferents accions aïllades que s’estan desplegant i aconseguir una unitat d’actuació que enforteixi l’esperit altruista i innat que forma part de tots els nens i nenes. Aconseguir enfortir-lo i que els impregni com a persones és una necessitat de la nostra societat de futur.

 

Un altre element important a destacar és que a partir de la participació d’algunes entitats de la Coordinadora en el Pla Pilot i, a partir de les relacions amb les escoles, s’estan replantejant les seves actuacions i volen enfortir-les a partir de la difusió, la participació en projectes oberts i el treball en xarxa.

 

Per consolidar el Projecte ens cal confiança. El suport de les Administracions locals és important, però no suficient i necessitem el suport d’altres institucions com la Fundació Privada Girbau. El desplegament s’ha de fer d’una manera gradual i és en aquest sentit que els proposem signar un conveni de col·laboració que ens permeti seguir caminant amb solidesa en el desplegament del Projecte Escola Solidària.

 

Escoles adherides i actuacions:

 

ESCOLA ELS CASTANYERS – Viladrau.

El curs 2021-2022, després de veure la necessitat que faltava col·laboració amb les Festes tradicionals del poble, es van encaminar cap aquesta direcció i amb tots els cicles van terballar una de les festes tradicionals col·laborant amb les entitats que ho fan possible. El projecte es va dur a terme a tota l’escola, ja que són una escola de poc alumnat. L’eix vertebrador va ser la cultura de medi, entenent-la com el medi i les persones que viuen al territori i la cultura popular que engloba festes i tradicions. Cada cicle va col·laborar en diferents festes i tradicions: EI – CI: Cultura popular. Balls festa major i esclops d’en Pau; – CM: diabòlica (capgrossos); – CS: donant suport a CI en el tema de cultura popular, elaboració de cartells, col·laboració en el ball de bruixes i col·laboració amb els ADF dins el projecte Montseny. Els aprenentatges van fomentar i estaven relacionats amb la igualtat social, amb l’objectiu de transformar la societat amb actuacions en l’àmbit més proper.

 

LES ESCOLES – Gurb.

Aquest projecte es va realitzar, el curs 21-22, a 4t de primària. Alumnes entre 8 i 10 anys. La proposta va anar adreçada als avis i àvies del municipi de Gurb i es va concretar en diverses activitats: Cantada de cançons amb els avis i les àvies, refranys i frases fetes i intercanvi de balls entre alumnes i gent gran. Van fer especial èmfasi en les relacions generacionals (avis, àvies, pares, mares, nens i nenes…) i en el foment del Voluntariat, no només com un servei, sinó com una eina d’aprenentatge, de canvi i de transformació social.

 

Curs 2022-2023:

 

ESCOLA JACINT VERDAGUER – Santa Eugènia de Berga.

Porten a terme un projecte de natura al voltant dels ocells de la comarca. El 14 de gener de 2023, formació confeccionant caixes niu a càrrec del GACO (Grup d’anellament Calldetenes Osona) on van participar famílies, alumnes, docents, assistents de fora de l’escola i voluntaris del GACO, sobre aquesta acció s’està fent seguiment. La dinàmica del taller es valora molt positivament, ja que en potenciar el voluntariat familiar, fa que es faci un pas més enllà del treball eminentment escolar. Aquest és un dels objectius del Pla Pilot Escola Solidària.

Aquesta formació també va servir per a formar voluntaris per a fer aquesta formació a altres centres de la comarca.

La següent acció va ser organitzar una sortida nocturna a càrrec d’en Jordi Baucells de l’entitat “Biodiversitat” on van participar alumnes de l’escola, famílies i docents, va consistir en recerca i observació d’aus nocturnes.

Des de l’escola es valora molt bé aquest treball transversal amb el GACO i Biodiversitat per aprendre a estimar l’entorn i fomentar el respecte i la protecció a la natura i ajudar a crear ciutadans conscienciats en la conservació del medi ambient. Pel curs que ve es vol continuar en aquesta línia treballant amb les mateixes associacions i incloent-hi l’Agrupació meteorològica d’Osona, conduïda pel Manel Dot.

  1. ESCOLA L’AGULLOLA – Rupit. En ser una escola petita, és molt fàcil el desplaçament. Es va organitzar una visita guiada a Creu Roja de Vic explicant en què consisteix, tot seguit van visitar el Rebost Solidàri de Vic on els alumnes van poder posar-se a la pell dels usuaris i fer el mateix recorregut que fan quan van a recollir aliments.

28 de maig dia internacional del joc. Reflexió en relació amb la importància del joc: Recollida de joguines.

El 2 de juny es va rebre la visita del Jou Puigferrer, responsable de “Joguines sense fronteres”. Es va fer una xerrada explicant en què consistia la seva tasca i un posterior taller de neteja, reciclatge i discriminació sobre quines joguines són recuperables. Rupit és un entorn privilegiat i des de l’escola valoren molt positivament aquestes actuacions per adonar-se de la seva situació i que poden fer accions que ajudin als altres.

Pel curs que ve volen continuar en aquesta línia amb col·laboracions amb Càritas Vic i Casal Claret, Elaboració de caixes niu a través del GACO (Grup d’anellament Calldetenes Osona) treballant el voluntariat mediambiental.

 

  1. ESCOLA MARE DE DÉU DEL SOL DEL PONT – Roda de Ter.

El dia 22 de febrer emmarcat en el carnaval, s’ha organitzat una xarrada amb l’Associació Parranda Clowns per a conscienciar en el voluntariat que es fa per part de l’Associació a Hospitals, tant en malalts adults com infants, residencies i altres centres susceptibles de rebre el seu suport. La resposta per part de l’alumnat va ser molt significativa, es va crear una dinàmica molt positiva en vers la feina que es fa al voltant dels malalts de diferents graus, fins als terminals, fomentant la sensibilització i l’empatia cap a les persones malaltes i als mateixos voluntaris i voluntàries. En acabar, es va fer una dinàmica amb els grups que hi van assistir i un treball posterior amb els alumnes.

El tercer trimestre, els alumnes de 5è participen en el projecte CuEmE, on han de constituir una cooperativa amb productes fets per ells i la posterior venda. Està emmarcat en l’agermanament entre Roda i Bobog al Camerun, els beneficis aniran a aquesta associació, s’ha organitzat una xerrada activitat amb mossèn Ramon Bufí, responsable del projecte d’agermanament read full reportvisiticed out watch replicasite coque telephoneelf bar flavoursphone cases, aquesta activitat permet als alumnes interactuar fent preguntes i aportacions personals. Aquest curs es va poder ampliar la proposta de treball amb la maleta pedagògica “Carta de Bobog” que va ajudar a aprofundir en la realitat que viu el Camerun.

La valoració des de l’escola és altament positiva, ja que permet a partir d’aquest treball a cicle superior, presentar aquesta realitat a la resta de cursos.

Pel curs que ve es vol continuar aquest treball d’agermanament i es buscarà com treballar amb altres entitats de la comarca.

 

  1. INSTITUT ESCOLA MOSSÈN CINTO – Folgueroles.

Al centre hi ha una família amb una nena afectada de la síndrome DYRK1A, s’ha fet difusió de la malaltia a través de xerrades de la mare als alumnes emmarcada a la setmana solidària que organitza l’escola, s’ha fet una entrevista a la mare la qual s’ha publicat a la revista estrip i radiat a través de ràdio Vic.

S’ha organitzat una caminada on la recaptació ha anat destinada l’associació per la recerca de la malaltia DYRK1A.

El 29 de març es va organitzar una xerrada a càrrec del Dr. Jordi Cruz, director de l’Associació MPS i membre de la junta directiva de la Federació Espanyola de Malalties Minoritàries en dues sessions, des de 6è fins a 3r d’ESO. La dinàmica va ser molt interessant i enriquidora, ja que tot i que el tema de la xerrada va ser les malalties minoritàries, es va centrar molt en el voluntariat i la consciència d’ajudar a altres persones vulnerables.

Aquesta activitat va tenir una segona conseqüència. Gràcies a l’organització d’aquesta xerrada, la Coordinadora del Voluntariat d’Osona, COV, va poder vehicular la trobada entre la mare de la nena afectada i el president Sr. Jordi Cruz, per així poder treballar conjuntament a favor de la recerca científica.

L’escola fa una valoració altament positiva, ja que aquest treball en equip amb la COV, facilita, amplia i ajuda al treball que es fa dins l’escola en sentit de consciència social.

Pel curs que ve es continuarà treballant en aquesta línia, ajudant en la tria i l’aprofundiment del coneixement de les diferents entitats i comptant amb la dinamització per part de la COV.

 

  1. ESCOLA VOLTREGÀSant Hipòlit de Voltregà.

 

Aquest any l’escola vol treballar la Consciència Social a partir de tertúlies dialogades. En aquestes sessions i participen entitats socials i es creen situacions de debat/reflexió entorn d’històries generals com personals vinculades amb l’escola i les associacions que pertanyen a la coordinadora.

Són sessions d’1 h i 30 min. Es creen dinàmiques molt interessants, ja que tracten diferents contextos basats en històries reals i properes, això els fa interaccionar més i formar-se en un pensament més empàtic i de comprensió i ajuda al més vulnerable, on sentiments, valors i actituds es posen sobre la taula i se’n parla en llibertat.

Des de l’escola es valora molt bé, ja que fomenta el respecte entre les persones i la llibertat d’expressió.

Pel curs que ve l’escola vol continuar en aquesta línia i incorpora alguna acció directa amb entitats de la COV

 

  1. ESCOLA SANT MARC Calldetenes.

Hi ha una comissió solidària on els alumnes de cicle Superior marquen les actuacions en l’entorn social i solidari també a partir de les entitats de la Coordinadora del Voluntariat d’Osona.

Treballen l’estil periodístic també a partir d’aquestes accions, publicant articles fent un treball també de l’àrea de llenguatge escrit i oral. Un dels articles va tractar sobre la No-Violència i la Pau, amb intervencions de diferents persones de diferents sectors implicades en l’escola.

Es va organitzar una xerrada i un taller de neteja i valoració per veure quines poden servir i quines no estan en bones condicions, aquestes joguines s’han rebut de donacions i del mercat de segona mà que havien realitzat el desembre passat i fent servir el criteri de l’Associació.

Des de l’escola es fa una valoració molt positiva, ja que totes aquestes accions ajuden als infants no només a ser més conscients del món que els envolta, sinó que també millora l’autoestima, la cohesió de grup i la resolució de conflictes.

Pel curs que ve la comissió solidària ha decidit col·laborar amb El Grup d’Anellament d’Osona GACO i l’Associació “Amics Joan Petit” que tracta sobre el càncer infantil.

 

  1. ESCOLA L’ESCORIAL – Vic.

Aquesta escola és molt activa pel que fa a propostes en l’entorn de la consciència social, és per això que a més de les mateixes actuacions, la coordinadora del voluntariat d’Osona col·labora en diferents accions i xerrades durant tot el curs.

Un dels tallers que es va organitzar va ser juntament amb Creu Roja Osona, on es van treballar els Objectius de Desenvolupament Sostenible ODS a partir de material manipulable relacionant cada objectiu amb diferents entitats de la comarca, això va permetre a més dels treballar els ODS, conèixer el treball que fan cada una de les associacions d’Osona.

Des de l’escola valoren l’oportunitat de conèixer aquestes associacions properes i fer valdre la gran tasca del voluntariat i promoure espais de reflexió, anàlisi i participació activa de l’alumnat.

Pel curs que ve, continuaran en la mateixa línia i ampliant les propostes a les diferents entitats socials de la comarca.

 

CENTRES ESCOLARS QUE S’INCORPOREN EL CURS 2023-2024

 

  1. ESCOLA SANT GENIS i SANTA AGNÈS – Taradell.

L’educació emocional és el que defineix l’escola, és el 10è any que porten a terme el projecte “Compromesos” que implica directament tot l’alumnat i que es basa en l’educació emocional i promoure valors en vers al medi ambient a l’entorn, a la diversitat de les persones. Comença a l’Educació Infantil i Cicle Inicial, prenen consciència de les emocions més diverses, identificant-les i aprenent a gestionar-les. A partir de 3r de primària, els alumnes es comprometen en quatre projectes d’acció social que dura tota la primària.

Projecte Intergeneracional: Activitats de joc entre els infants i els avis de la residència per a fomentar les relacions intergeneracionals, dinamitzat pels alumnes de 3r.

Projecte Implicat: Els alumnes de 4t fan diferents aportacions per a millorar la societat i després materialitzar-les.

Projecte Multicultural: Els alumnes de 5è, s’impliquen en diferents accions de millora en els espais escolars.

Projecte Mediambiental: Els alumnes de 6è són els encarregats de fer millores en el patí, ja que estan immersos en el projecte mediambiental.

 

  1. ESCOLA SESMON D’OLÓ – Santa Maria d’Oló.

És una escola molt vinculada al seu entorn, és per això que aquest pla pilot permet conèixer als seus alumnes de prop la realitat de les necessitats del poble i altres de la comarca per a treballar la consciència social des d’un entorn una mica allunyat de realitats més desafavorides i que els pot ajudar a percebre, reconèixer i comprendre els problemes i les necessitats de les persones del seu entorn proper i llunyà.

 

  1. INSTITUT ESCOLA EL CABRERÈS – L’Esquirol.

La línia metodològica del centre es basa en el treball globalitzat, projectes inter-cicles i el treball per ambients/ lliure circulació, mantenint un clima de convivència que faciliti el creixement personal i inter-personal de l’alumnat.

La implicació de tots els qui participen en la vida escolar (professorat, alumnat i famílies) és fonamental, i el pla de convivència ha de plantejar-se actuacions que afecten els tres àmbits (escola, aula i entorn). És per això que en la vinculació amb el pla pilot d’Escola Solidària encaixa molt bé en el treball del dia de l’escola.

 

  1. L’INSTITUT DEL VOLTREGANÈS Les Masies de Voltregà.

Ofereix dins del seu pla educatiu el Servei Comunitari a 4r d’ESO, han mostrat l’interès de formar part del projecte escola solidària, en primer lloc, per a donar resposta a la demanda d’alumnes que han de fer aquesta assignatura i no saben on dirigir-los. En segon terme, per a treballar la consciència social amb alumnes que estan en un entorn molt divers.

Altres col·laboracions en escoles vinculades a l’Escola Solidària:

ESCOLA ILDEFONS CERDÀCentelles.

El 7 de març es va organitzar una xerrada a càrrec de Montse Pujol, d’Osona contra el Càncer, relacionat amb el projecte d’emprenedoria CuEmE que porten a terme els alumnes de 5è de primària. En acabar el projecte es va procedir a donació dels diners recollits a l’entitat.

 

CENTRES CONFIRMATS QUE S’AFEGIRAN EL CURS 2023-2024

 

Després de la reunió de treball de final del curs 2022-2023, tots els centres escolars que han participat al Pla Pilot van manifestar la voluntat de seguir en el curs 2023-2024, ja dins el projecte Escola Solidària.

S’adhereixen 5 centres nous, per tant, seran un total de 12.