L’acte va consistir en la lectura per part d’una representació de l’alumnat de l’essència del projecte en sí, explicant la incidència en el medi ambient, en l’estudi historicolingüístic de les diferents espècies que s’hi troben, així com l’origen de la nostra ciutat. S’han establert comparatives ambientals entre el Vic d’ara i el de fa uns cent anys, incidint en el seu impacte, s’hi han fet estudis estadístics, mesures geomètriques, creacions poètiques… Un dels objectius generals del projecte és el d’esbrinar quines són les inquietuds dels usuaris del parc i de quina manera podem ajudar a millorar el seu estat, tenint en compte les seves demandes. Entre les més destacades, caldria una acció cívica de conscienciació en contra de la brutícia que abunda en el parc i també es demana instal·lar més màquines per fer activitat física, ja que n’hi ha poques. Això ha estat possible a partir d’unes enquestes formulades al carrer als ciutadans.
Tornant a la cloenda, en Toni Matas, president de l’Associació de Veïns, va dedicar unes paraules d’agraïment al treball pedagògic dut a terme per FEDAC Vic. Vam continuar amb la lectura d’un manifest conjunt, reivindicant les demandes de la gent de la ciutat, partint del buidatge de les enquestes esmentades. Tot seguit, una representació de deu alumnes van recitar els seus haikús, composicions poètiques d’origen japonès i inspirades en moments viscuts al parc. La Bet Franquesa, regidora d’Educació de l’Ajuntament de Vic, va lligar el seu discurs amb les paraules manifestades pels alumnes, aportant un bri d’esperança al canvi en diferents aspectes a tenir en compte.
Per posar la cirereta al pastís, es va procedir a un cant per la pau, tan necessària ara i sempre, tot fent un clam per la concòrdia mundial, llegint quatre versos amb el colom de la pau com a protagonista, colom que, a mida gegant, va ser signat per la totalitat dels assistents a l’acte, a tall de pacte perquè la pau sigui una realitat i no una quimera.
Una altra acció singular, com ja ve essent una tradició dels últims anys, va ser la de plantar un arbre conjuntament amb la idea de deixar constància de la nostra petjada en un entorn tan nostre. En definitiva, es va viure un acte commovedor, pedagògic, íntim i solemne que va culminar amb un minut de silenci per totes aquelles víctimes innocents d’arreu del món.
La tècnica del mulching
Els alumnes de quart d’ESO de FEDAC Vic col·laborem amb el medi ambient mitjançant la pràctica del mulching, una tècnica que permet la millora del medi evitant l’assecament prematur de les espècies vegetals del parc de l’Era d’en Sellés. El professorat de la nostra escola, FEDAC Vic, ens ensenya a l’alumnat mitjançant la metodologia de l’Aprenentatge Basat en Projectes (ABP). Aquest curs l’estudi principal del nostre projecte interdisciplinari s’ha centrat a familiaritzar-nos i conèixer un nou espai de treball, el Parc de l’Era d’en Sellés, el qual tenim apadrinat des de fa uns vuit anys, i hi hem dut a terme activitats de diferent tipologia.
Aquest any, els alumnes de 4t ESO ens hem tornat a sumar per influir positivament en l’entorn de l’escola mitjançant un projecte basat en l’Aprenentatge-Servei (ApS), centrant-nos en la nostra zona verda més pròxima: el parc de l’Era d’en Sellés. Hem decidit integrar-la a la pràctica del mulching, una innovadora tècnica que consisteix a deixar restes de poda a la base dels arbres per evitar que s’assequin prematurament. Gràcies a l’ajuda de l’Equip de Vic Verd i el suport de l’Ajuntament, hem estat capaços de dur a terme aquesta iniciativa i desenvolupar el seu objectiu.
El mulching és un petit primer pas per aconseguir vèncer la lluita contra el canvi climàtic, ja que el seu principal benefici és protegir les arrels de la climatologia externa. La presència d’aquesta capa encoixinada sobre la base de les plantes, afavoreix mantenir una temperatura constant al sòl.
Com s’obté el mulching?
El mulching és una tècnica molt senzilla que consisteix a cavar un forat al voltant de l’arbre i cobrir-lo amb restes de plantes o altres materials d’origen natural. Per aquest procediment es necessiten relativament poques eines, ja que és molt senzill de realitzar. Els beneficis que aporten són múltiples, com per exemple: optimitza el reg, perquè la capa millora la retenció d’humitat, aprofitant i estalviant aigua; impedeix el creixement de males herbes al voltant, perquè el gruix de capa que hem afegit no deixa passar la llum solar entre altres coses.
Així doncs, per tal d’elaborar aquesta tècnica tan beneficiosa per als arbres, els alumnes de quart d’ESO hem hagut de complir una sèrie de normes per fer la feina ben feta. Ens han explicat que, per tal que el mulching sigui eficient, cal delinear una circumferència d’un diàmetre aproximat de 2 metres (és preferible que l’àrea excavada arribi fins a la projecció de l’arbre) i, dins d’aquesta, és necessari buidar terra fins a entre deu i quinze centímetres. Per finalitzar, un cop extreta la terra, el terreny excavat s’omple de branques seques i escorces d’arbres que ja no són útils per tal de completar la tècnica. Alhora, la presència d’aquesta capa orgànica evita l’exposició solar sobre la superfície, que impedeix l’abundància d’herbes no-desitjades. Amb tot això, essencialment, millora la vida i la fertilitat del terreny.
Estem especialment agraïts a les diverses entitats per haver permès treballar in situ en el Parc de l’Era d’en Sellés, focus de treball del projecte interdisciplinari dels alumnes de quart de Secundària de FEDAC Vic. Amb aquest projecte hem aconseguit arribar a diversos objectius essencials: treballar cooperativament per la millora del nostre entorn més proper, col·laborar amb diverses entitats de la nostra ciutat per assolir reptes comuns i, finalment, estudiar i investigar de manera competencial i significativa diversos aspectes curriculars des d’una perspectiva interdisciplinària.
Seguim endavant!