10 anys fent lectura, èxit educatiu i comunitat a Roda de Ter

RODA DE TER (Revista Roda de Ter).- 196 nens i nenes i 159 voluntaris han passat al llarg de 10 anys pel Projecte LECXIT. La iniciativa de posar en marxa aquest programa impulsat per la Fundació Jaume Bofill de Barcelona i el Departament d’Ensenyament, es va implantar fa 10 anys a Roda de Ter amb el convenciment que l’impuls de la comprensió Lectora comporta una millora en l’educació dels infants. Com diu Joan Carles Girbés: «L’hàbit lector millora el rendiment escolar. La lectura estimula el creixement intel·lectual, la creativitat i la imaginació…». El projecte es materialitzà amb la creació de la Borsa de Voluntariat que es va promoure en aquells moments, i va permetre sumar-se a la xarxa d’Espais LECXIT que la Fundació Bofill té per tot Catalunya.

Des d’aleshores van anar creixent en nombre de voluntariat i entitats implicades, ampliat el treball en xarxa, així com en experiència. De fet, són moltes les persones, voluntariat, Entitats i Ajuntament que des de l’inici fins avui, han donat i donen ple suport al Projecte i a les seves actuacions. També són molts els infants -alguns dels quals- ara són joves que han passat pel programa o que s’han incorporat com a mentors.

Enguany, amb motiu del 10è aniversari, s’han organitzat diversos actes al llarg de l’any. El primer va tenir lloc el dia 15 de novembre amb la formació del voluntariat a la Biblioteca Pilarin Bayés de Vic, i amb la trobada a la Plaça Major de Roda de Ter de mentors i mentores que han passat pel programa al llarg d’aquests 10 anys, i que han volgut explicar breument la seva experiència.

EL VOLUNTARIAT TÉ LA PARAULA

2013- Montse Martí i Sílvia Rovira.

Inici del Programa

«És un Projecte necessari i engrescador, hi vaig creure des del primer dia». I la Sílvia afegeix: «Convenciment, il·lusió, entusiasme i confiança, sempre!».

2014- Leonor Viñolas.

Creant vincle

«Després dels anys, em produeix molta satisfacció quan rebo mostres d’efecte de nois i noies que he acompanyat en la lectura. Recordo que en una ocasió una nena que havia tingut, feia una actuació a l’escola on jo hi era com espectadora, se’m va apropar i em va demanar que li fes costat. Un gest que em va deixar sense paraules i em va tocar al cor».

2015- Laura Arumí.

Despertant curiositat

«He pogut comprovar que la lectura desperta interès i curiositat! Tinc un record especial quan en finalitzar una lectura compartida, els nens i nenes consultaven altres llibres de la biblioteca a fi d’ampliar el coneixement sobre el qual havíem llegit».

2016- Ma Àngels Martí.

Un projecte viu i de poble

«Durant aquests anys de LECXIT he acompanyat i compartit bones estones amb molts nens i nenes. M’agradaria destacar els moments de celebració, quan per Nadal, St. Jordi o final de curs ens ajuntem tots els infants, voluntariat i famílies. Quin goig!!! El vincle i la complicitat es fa més gran. També és una bona manera de recordar i explicar les nostres tradicions. Això em fa sentir part d’un projecte viu i de poble!!!».

2017- Núria Ginebra.

Vincle, empatia i complicitat

«M’emociono quan em retrobo amb joves que he tingut al llarg d’aquests 10 anys, i recordem aquells moments entre llibres i quina trajectòria han fet des d’aleshores. També m’omple de satisfacció el somriure o gest d’agraïment de les famílies».

2018- Marta Muñoz.

Passió per la lectura

«Després d’uns anys d’haver fet LECXIT, em vaig trobar amb un dels meus petits lectors al carrer: Ja no era un petit lector! Era un gran lector que em va recordar el temps en el qual li vaig voler transmetre passió per la lectura. El petit lector va descobrir que llegir no és tan difícil i obre la mirada a nous mons».

2019- Pere Crosas.

Compartint coneixement

«A tots els nens i nenes els agrada explicar coses, que se’ls escolti, i sobretot que se’ls valori. El LECXIT m’ha donat l’oportunitat de compartir coneixement».

2020- Maties Ramisa.

Convertir el lector en crític

«Per a mi el LECXIT ha significat mantenir el vincle amb l’escola, on hi he passat tants anys, i tenir el privilegi de continuar veient com els nens i nenes obren els ulls al món».

2021- Carme Sala.

Aprendre junts

«El LECXIT significa per a mi un aprenentatge continu. El nen és un univers impensable d’imaginació. El goig de transmetre, compartir i descobrir lectures amb un infant, significa entrar a formar part d’una aventura apassionant».

2022- Marta Suriñach.

Espais d’aprenentatge

«La biblioteca on llegim habitualment amb els infants, és un espai d’aprenentatge, d’aventures, llàgrimes i somriures i sobretot d’imaginació i fantasia que -ni que sigui per uns moments- deixem que ens transporti a mons imaginaris!».