L’Anna va començar, entre altres coses, per tenir el cap distret cosint, així no pensava en els problemes. Li agrada molt la lectura, però necessitava alguna cosa més mecànica, ja que no es podia concentrar. Van començar a fer moneders regalats i al cap d’un temps van instal·lar una paradeta a la fira d’artesans d’Aiguafreda i els va vendre tots, els veïns van col·laborar molt.
Va arribar a fer fins a mil moneders, l’objectiu era reunir mil euros i en porten 6.900. La pandèmia va afectar la venda, però el contacte amb els interessats es va reencaminar a través d’Instagram.
L’Anna ja s’ha incorporat a la feina i no pot fer tanta producció, però quan té una peça acabava, la penja a l’Instagram i en una hora la té venuda, «funciona molt, hi ha la possibilitat de fer-ho al gust del consumidor, posant-se en contacte per missatge privat, es queda d’acord amb el disseny i les teles i es fa el producte». Abans de la pandèmia hi havia molta gent del poble que l’ajudava.
En el cas de l’Anna, les seves dues generacions anteriors, també van patir càncer de mama i les van operar a l’Hospital de Sant Pau, és per això que dirigeixen les donacions a aquest centre. El nom de Costumama ve de la paraula composta entre costura i mama, el disseny del logo surt de què cada vegada que l’Anna anava al ginecòleg, li dibuixava un cercle, el partia en 4 i li deia que representava la seva mama, marcava on tenia les cèl·lules dolentes. En el logo hi ha representada també una agulla de costura i una lupa per a la investigació.
Ara amb la mare i una amiga, queden els dilluns per cosir, miren algun tutorial i fan bosses, necessers i altres peces i les pengen a la seva pàgina d’Instagram. Si hi ha algun encàrrec, el fan la setmana següent. La senyora que l’ajuda, també cus des de casa per acabar alguns encàrrecs. Sovint reben donacions de material per a fer les produccions, les botigues on compren també ajuden fent descomptes. I també accepten donacions de teles o cremalleres.
En el producte, s’adjunta una etiqueta on s’explica com va créixer Costumama, estan dissenyades per la cunyada de l’Anna. El balanç és molt satisfactori. Com a projecte familiar, cada integrant té el seu paper, la Chari, la mare ajuda a cosir, l’Àngel, el pare porta els productes a les clientes i en Carles, la seva parella, l’ha recolzat i acompanyat en tot. La família coincideix en la valentia i l’actitud positiva, ha estat el motor per tirar endavant el projecte i per ajudar a altres persones.
L’Anna remarca la importància de la detecció del càncer a partir de les revisions rutinàries i encoratja a tothom a no deixar-les passar.