Fundació Vincles, participació, educació i sostenibilitat

VILADRAU/estrip.- La Fundació Vincles, participació, educació i sostenibilitat és una entitat benèfica cultural sense ànim de lucre, creada per un grup de professionals i altres persones vinculades a l’educació, el lleure i la sostenibilitat. Que treballen en diferents projectes i programes socials i educatius, que tenen com a eix central l’educació ambiental: “Millorar la relació entre les persones i entre les persones i el medi”. Dissabte 2 d’octubre van organitzar la tercera matinal del voluntariat mediambiental a Viladrau. Aquesta activitat que es realitza amb coordinació entre els gestors del parc Natural del Montseny, l’Associació Turisme Montseny i entitats del poble, com l’Associació Excursionista i l’Associació Aigua i Natura. El president de la Fundació Vincles, Lluís Pagespetit, va explicar la proposta en el programa ‘de Tots Colors’ de Ràdio Vic, la idea és revertir la incidència que es fa de l’ús dels espais naturals per part de la gent i que no es té prou cura, són jornades de neteja a la riera Major. El punt de sortida ha estat al Mas del Torrent on hi ha la seu social del centre excursionista. «Malauradament tothom embruta, i s’han de canviar els hàbits, moltes de les coses que es troben es podrien tornar a emportar i reciclar», a part de la brutícia deixada per les persones hi ha material que ha estat arrossegat per fenòmens meteorològics com riuades. Quan se surt a la natura, s’ha de tenir la consciència què es compra per portar i l’ús que en farem d’aquell material, «simplement, pensar que no es pot deixar a la natura i que ha de tornar». Els que embruten més són els grups nombrosos, que es despreocupen i l’impacte és més gran. La solució més fàcil és regular i limitar, però aquesta no és efectiva, s’ha d’educar i fer campanyes que realment promoguin la responsabilitat en aquestes actuacions, «amb la prohibició no s’arriba enlloc, altra cosa són les sancions tot i que han de ser puntuals».

La Fundació Vincles treballa amb infants i joves amb activitats de lleure educatiu, sortosament han tingut menys incidència amb la pandèmia i són activitats majoritàriament a l’aire lliure, s’han seguit les recomanacions i s’han pogut realitzar lliurement. Fins a finals d’octubre, hi ha previstos tres caps de setmana amb activitats de grups reduïts amb la finalitat d’interpretació i educació ambiental, activitats de natura i reconnexió amb el medi. Al matí hi ha diferents activitats, una sortida pràctica al bosc, uns altres acompanyen el poeta i escriptor Antoni Pladevall, fent petites parades amb reflexions al voltant de la literatura i la poesia, una altra és amb un especialista en patrimoni natural i arquitectònic on s’aprenen trucs de fotografies a la natura, ensenya com captar una pedra, una planta o monument, són activitats en petit grup per interpretar el que veiem i per aprendre coses que no se saben.

La Fundació és una entitat on tots els seus components són voluntaris, tothom qui vulgui fer voluntariat és benvingut. Hi ha voluntariat, formació, lleure, cursos de formació en línia per professors i mestres, aquest any  han participat al voltant de dos mil mestres en cursos telemàtics de tres setmanes telemàtics, «aquest any, en poder-ho fer des de casa, s’ha doblat la participació». A la web www.fundaciovincles.cat hi ha tota la informació de les sortides i activitats.

Primera setmana de joves talents i aigua

La Fundació Vincles ha organitzat la primera setmana de joves talents i aigua. Una proposta que compta amb el recolzament i suport de la Reserva de la Biosfera del Parc Natural del Montseny, els ajuntaments de Viladrau i Seva, a més d’altres entitats com, Aigua Viladrau, Turisme Montseny i la Càtedra de l’aigua formada per la UVic i la Universitat de Girona. Una proposta en el marc del programa internacional WET (Water Education Today), que té el reconeixement de la UNESCO i que al sud d’Europa el porta a terme la Fundació Vincles.

En aquesta primera edició ha comptat amb la participació de deu joves de 18 a 25 anys, de diferents municipis de Catalunya, que han treballat individualment i en grup a l’alberg ‘El Casal de Viladrau’, per fer propostes didàctiques per a infants i joves d’educació infantil i primària.

El treball resultant de la setmana ha estat un itinerari per a centres escolars, a l’aula i al municipi, per tractar cada un dels reptes de la sostenibilitat a escala local i global. Activitats didàctiques perquè l’alumnat entenguin la importància de l’aigua a cada un dels 17 ODS (Objectius pel Desenvolupament Sostenible) que propugna les Nacions Unides, dins el programa transformar el nostre món ‘agenda 2030’.

Han sorgit doncs disset propostes didàctiques, una per a cada objectiu. Que una vegada descrita i creat el material de suport necessari, composaran un recorregut amb diferents parades/tallers, per tractar de manera experimental i procedimental els aspectes; físicoquímics de l’aigua, l’ús i abús, els cicles hidrològics, la composició i presencia en els aliments, la petjada hídrica, la recàrrega dels aqüífers, l’aigua com a modeladora del paisatge, entre d’altres. Aquesta iniciativa ha rebut el premi -Consell Social 2021- que atorga anualment el Col·legi de Pedagogia de Catalunya a les iniciatives d’innovació pedagògica per a la sostenibilitat.