UVic-UCC/estrip.-El compromís amb la inclusió digital i social ha pres una nova dimensió a la UVic-UCC a través de les iniciatives d’Aprenentatge i Servei (ApS), coordinades des de l’assignatura de Projectes Socials i TIC del grau en Educació Social. El 21 de març, els estudiants del tercer curs del grau en Educació Social van iniciar un projecte innovador en col·laboració amb tres entitats de la ciutat de Vic: l’associació Casal Claret, Vic Jove i la Cooperativa Fera Ferotge. A través d’aquesta iniciativa, s’han abordat diversos reptes sociodigitals amb l’objectiu d’incrementar la participació i la inclusió digital a la comunitat local.
Els reptes proposats per les entitats han estat diversos i amb un enfocament inclusiu. Des de la creació d’una falca per afrontar violència masclista i LGTBIfòbica en espais d’oci, fins a la planificació d’activitats per fomentar la participació juvenil a la festa major del barri, els estudiants han col·laborat activament en la creació de solucions innovadores i inclusives. Aquest compromís amb la inclusió digital i social també ha quedat reflectit en la presentació que es va dur a terme el 23 de maig, a l’espai del VicJove. En aquesta ocasió, es van detallar els resultats dels projectes d’ApS, destacant els èxits aconseguits i els aprenentatges adquirits tant pels estudiants com per les entitats participants.
El Laboratori d’Innovació Social i Digital (LISD) va participar no només en la investigació i l’anàlisi de necessitats sociodigitals i en el seguiment de les accions, sinó també en l’avaluació de la proposta. L’equip del LISD està integrat per Núria Simó Gil i Mar Beneyto Seoane del GREUV i professores de la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia (FETEP), així com Carles Bosh Geli i Ramon Reig Bolaño del grup de recerca Digital Care i professors de la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries (FCTE). A més de la dinamitzadora Ivet Leiva Suárez, també es va tenir el suport d’UVic Ràdio per a les gravacions i l’edició de peces de so.
Fins a finals de maig, estudiants, membres de les entitats i professorat es van reunir per desenvolupar propostes específiques que abordin aquests reptes sociodigitals de manera efectiva. A través d’aquesta col·laboració interdisciplinària i comunitària, es busca generar solucions innovadores i inclusives amb un impacte positiu a la comunitat local. Es preveuen futures edicions en altres formats i amb millores que enriquiran encara més aquesta proposta educativa.