VIC/estrip.- Infants i joves van protagonitzar el Global Camp de la Fundació Vedruna Catalunya Educació, el dissabte 4 de març. Amb el lema ‘Comprendre, empatitzar i actuar per transformar el món’ el Recinte Firal El Sucre, va acollir aquesta mostra amb 66 projectes educatius que han impulsat alumnes de les escoles Vedruna de tot el país, a més dels tallers d’entitats amb qui tenen aliances en l’àmbit dels Objectius de Desenvolupament Sostenible i de l’Agenda 2030.
«Comprendre, empatitzar i actuar, aquesta és la clau», va dir la consellera d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat de Catalunya, Teresa Jordà, durant l’acte d’inauguració i es va mostrar crítica amb el model de creixement actual «els adults no hem fet els deures». Jordà va dir que «tenim un planeta malalt» i en ser interpel·lada pels dos alumnes que presentaven l’acte va afirmar: «La gent més jove ens feu obrir els ulls, és una clatellada», i va afegir «estem carregats d’oportunitats, hem de consumir diferent i produir diferent, no ens ha de fer por el verb decréixer». Per això va agrair la convocatòria del Global Camp, que va descriure com a motiu «d’esperança».
Per la seva banda, la regidora d’Educació de l’Ajuntament de Vic, Elisabet Franquesa, va agraïr «que el món educatiu sigui capaç de generar tot aquest contingut». Va parlar de la necessitat de donar suport al «talent» d’infants i joves. «Avui presenteu projectes que desencadenaran un futur millor», ha dit en referència als projectes ODS de les escoles Vedruna. El director general de la Fundació Vedruna Catalunya Educació, Josep Closa, es va expressar en aquest mateix sentit. «Segur que sereu generacions preparades per canviar el món». I ha compartit una premissa clau del responsable de Pedagogia i Innovació de la Fundació, Manel Salas, quan diu que «el sentit del projecte educatiu és fer que el projecte es faci vida, tal com ha passat aquest dissabte a Vic».
1.300 participantsAl llarg de tot el matí van participar unes 1.300 persones en aquest esdeveniment únic, entre els quals diverses institucions educatives i socials, a més de representants polítics dels municipis amb escoles Vedruna, i membres d’aquesta comunitat educativa. Tots els projectes exposats comparteixen l’actuació des de l’aula pel bé comú, a la mostra s’hi han vist projectes d’inclusió, com el muntatge d’una cursa infantil adaptada, projectes que treballen per la construcció d’un futur sostenible, com ara els horts hidropònics o projectes vinculats a la roba i fast fashion, amb alumnes de 4t d’ESO que han muntat la cooperativa ‘Costures d’un món sostenible’ i que van protagonitzar una desfilada.
66 projectesAlumnes, mestres i entitats van exposar els seus 66 projectes conjuntament. Els projectes, recollits en el portal web https://vedrunaods.cat, van ser agrupats en nou àmbits: emocions, oportunitat, cooperació, terra, aigua, vida, gènere, arrels i salut km 0. L’objectiu de la mostra era compartir experiències reeixides que promoguin nous hàbits i actituds de respecte i compromís amb l’entorn, més enllà de l’escola.
Els prop de setanta projectes exposats van ser una selecció de les propostes nascudes a les escoles Vedruna. Tenien en comú que s’han realitzat amb la complicitat d’altres agents socials i entitats locals. En concret, participaven en la mostra una cinquantena d’entitats i institucions d’arreu del territori. Durant la jornada es van celebrar quatre tallers a l’espai de l’Auditori dedicats a la desinformació i verificació digital (amb Learn to check), la indústria de la roba (Ecoinserció), la revista Pantera, sobre la lectura del món des dels ODS (edicions Savanna Books) i la inclusivitat (Associació Alt Ter).
Dels trenta-set centres Vedruna Catalunya Educació, cinc escoles són d’Osona i el Ripollès
VIC.- Dels 37 centres Vedruna Catalunya Educació, 5 escoles són d’Osona i el Ripollès: Vedruna Manlleu, Vedruna Tona, Vedruna Centelles, Vedruna Escorial Vic i Vedruna Ripoll. Tots ells van presentar projectes al Global Camp.
El Vedruna Escorial Vic va presentar: La cooperativa: 5è de primària (“ODS 8. Treball decent i creixement econòmic” i “ODS 10. Reducció de les desigualtats”). Per un Vic més sostenible: 6è de primària (“ODS 11: Ciutats i comunitats sostenibles”, “ODS 12. Producció i consum responsables” i “ODS 15. Vida d’ecosistemes terrestres”). Per créixer en llibertat, lluitem per la igualtat: 2n d’ESO (“ODS 5. Igualtat de gènere” i “ODS 10. Reducció de les desigualtats”).
L’escola Vedruna Tona va exposar: La terra està en joc de 1r d’ESO (“ODS 13. Acció climàtica”).
Des del Vedruna Centelles van mostrar el projecte Vincles: T’acompanyo, m’acompanyes de 4t de primària (“ODS 11. Ciutats i comunitats sostenibles”).
Pel que fa al Vedruna Manlleu, va presentar: Qui canta el riu?: Projecte de tota l’educació infantil on els nens i les nenes descobreixen els ocells del passeig del Ter per tal de trobar el nom més adequat per la seva classe. Es treballa específicament l’”ODS 15. Vida d’ecosistemes terrestres”. Omplim la carmanyola i fem guardiola!: Proposta educativa on els alumnes de 3r de primària aprenen a fer esmorzars més saludables i els ofereixen als seus companys de cicle per tal de recaptar diners per a les seves colònies (“ODS 3. Salut i Benestar” i “ODS 10. Reducció de les desigualtats”). Polim el nostre diamant: El passeig del Ter: Projecte transversal de tota l’escola impulsada pels Vedruverds (alumnes responsables dels punts ODS al centre) que busquen la millora de l’entorn proper, el passeig del Ter “ODS 13. Acció pel clima” i “ODS 15. Vida d’ecosistemes terrestres”.
I el Vedruna Ripoll va donar a conèixer: Quina marxa!: 4t de primària (“ODS 3. Salut i benestar”). L’entorn és vida: 3r d’ESO (“ODS 5. Igualtat de gènere”, “ODS 15. Vida d’ecosistemes terrestres” i “ODS 13. Acció pel clima”). Posem fil a l’agulla: 3r de primària (entorn sostenible). Amb els 5 sentits: Infantil 5 (població i prosperitat).